KEROSAKAN OTAK

by - March 13, 2018



TIDAK MENGAMBIL SARAPAN PAGI
Otak merupakan orgen yang paling banyak menggunakan tenaga, hampir 25% keperluan tenaga badan kita adalah otak. Tidak mengambil sarapan pagi menyebabkan paras gula dalam darah menjadi rendah dan mengurangkan bekalan nutrisi pada otak, banyak sel-sel otak akan mati dan seluruh otak akan menjadi kurang aktif pada hari tersebut. Oleh itu jangan lupa sarapan. TETAPI jangan terlebih makan.


TERLEBIH MAKAN
Tidak menganggap makan berlebihan memberi otak lebih baik, malah dia akan menyebabkan banyak darah dialirkan ke perut dan usus untuk tujuan pencernaan dan menyebabkan kurang darah sampai ke otak. Ini mengakibatkan mengantuk, malas, dan hilang daya fokus. Jadi jagalah pemakanan kita..


MEROKOK
Asap rokok sangat merbahaya kerana mengandungi pelbagai racun dan boleh membunuh banyak sel-sel otak. Dengan ini katakan TAK NAK kepada ROKOK.


MENGAMBIL GULA BERLEBIHAN
Gula yang berlebihan dalam badan boleh penyerapan protein dan nutrisi. Ia juga boleh mengganggu perkembangan otak yang sihat. Nak lebih baik lagi minumlah air masak... bagus~~


MENGHIDUP UDARA YANG TERCEMAR
Otak merupakan pengguna oksigen terbesar dalam badan kita. Menghidu udara yang tercemar akan menyebabkan kerosakan sel-sel otak. berkawan dengan perokok juga terdedah kepada masalah ini.. so jangan kawan dgn perokok,, kalau nak kawan juga suruh dia berhenti merokok..


TIDUR YANG BERLEBIHAN
Tidur adalah baik untuk kesihatan otak kita, tetapi tidur yang berlebihan akan menyebabkan otak kita kurang aktif dan melemahkan daya pemikiran kita, jangan tidur 24jam sehari.. hehe.


TIDUR DENGAN MENEKUP MATA
Ini lagi satu pemasalahan, walaupon kita tidur cukup jam tetapi dalam keadaan meniarap atau tutup muka tak kira lah dengan bantai ka buku ka lengan ka, ia juga tidak baik untuk otak. Ini kerana banyak gas karbon dioksida teperangkap dan disedut semula semasa bernafas. Maka otak akan kekurangan oksigen yang menyebabkan otak lemah.


KURANG BERIMAGINASI
Berfikir merupakan salah satu cara yang baik untuk mengasah otak kita. Kurang berimaginasi akan menyebabkan tahap kecerdasan otak menurun.. So tak salah kalau nak berangan, cuma jangan macam Mat Jening sudah la..


JARANG BERFIKIR
Jarang berfikir menyebabkan otak kita menjadi lembab dan tidak aktif. Maka, selalu-selalulah berfikir, ini akan membantu otak kita bekerja dan meningkatkan keupayaan otak.


TIDAK MEMBACA AL-QURAN
Al-Quran merupakan kalimah-kalimah Allah SWT, membacanya akan memberi banyak manfaat kepada badan kita termasuklah mengaktifkan otak kita dan mengelakkan otak kita daripada rosak. Marilah kita sama-sama mengikut program mari mengaji di TV9..

You May Also Like

0 Comment