TIPS : Make Up

by - June 10, 2013

Sebelum ni fara ada kongsi banyak tips dengan u all semua, hari ni fara nak kongsi lagi tips, kali ni berkaitan make up. Fara bukan mak andam or juru make up, tetapi apa salahnya borkongsi sedikit sebanyak pengalaman yang kita ada kan. Daripada muke kite jadi badut or opera. Apa salahnya kite ambil tahu sedikit macam mana nak make up dengan betul.



###############################################

First skali.

Kita kena kenalpasti diri sendiri. Maksudnya kita kena faham masalah kulit kita dan jenis kulit kita macam berminyak ka, kering ka, putih ka gelap ka. supaya kita tak salah pilih foundation atau bedak. Kalau kita tersalah pilih foundation or bedak, memang carca merba lah jadinya.

kalau korang berkulit gelap macam fara. Ingat jangan cari bedak yang nak nampak kita ni cerah. Cari lah bedak yang sama tone dengan kita

begitu yang dah putih. Jangan pula cari yg lagik putih dari kulit. Nanti Nampak mavam opera pulak,, hehehe pandai-pandailah memilih..

untuk kulit yang berjerawat/parut..jgn letak tebal dengan harapan nak tutup dia..sebab nanti akan nampak sangat2 tak natural..letak nipis2 je..biarlah nampak parut or jerawat sikit pon..its okay..k?

*perlu tahu foundation dan bedak yang sama tone dengan kulit dan make up tidak terlalu tebal akan memberi kesan natural.

Second ,

pastikan sebelum nak make up tu, kulit kita mesti dibersihkan dulu, termasuk jugak tangan.

*ingat jangan apply make up on another make up, ini akan memberi kesan kulit tersumbat dengan kotor-kotoran yang make up yang sebelum ni.

Third,

Lagi satu kita kena peka, sponge. Pastikan sponge yang kita guna bersih.. ingat jangan guna sponge yang sama sampai tak Nampak rupa sponge dah berkulat. kalau korang nak nampak kulit korang smooth..guna sponge tu berpada-pada, tukarlah sebulan sekali atau bila dah nampak terlalu kotor or berkulat ..

Next,

untuk dapat hasil yang lebih memuaskan, pastikan jarak kuta cuci muka dan nak bermake up tu tak lama supaya kulit kita still lagi lembab. Jangan sampai dah basuh muka setengah jam baru make up. nanti kulit kita akan jadi dry. Lepas 3 min basuh muke letak toner or pelembab. then teruskan dengan letak foundation and bedak, serta langkah0langkah seterusnya sengga mendapat hasil yang memuaskan.


Selamat mencuba.




You May Also Like

0 Comment