HEBAT! KENAPA HEBAT?

by - February 17, 2018


Bangun pagi-pagi, bila kita fikir kita ni seorang yang hebat, tak ke ia bagus untuk memberi semangat pada diri kita? Pedulikan cakapan orang lain, yang penting kita sendirilah yang patut memberi semangat pada diri kita sendiri.. Anda seorang yang hebat, kerana memiliki minda yang amat hebat.

Jika difikirkan cakapan orang lain, ia hanya akan memusnahkan kita, menghadkan potensi kecemerlangan kita dan "menghancuskan" kita.. mengapa pula? sebab

Kita Adalah Apa Yang Kita Fikirkan. 
  • Kalau orang kata bodoh dan kita berfikir kita ni bodoh dan seakan percaya dengan kebodohan kita, maka akan jadi bodohlah kita. Law Of Attraction memainkan peranannya serta merta.
  • Kalau pagi-pagi bangun asyik fikir yang kita ni takde duit dan sentiasa bermasalah duit, begitu jugalah jadinya kita. Apa yang kita selalu fikirkan, tu lah yang akan jadi selagi kita tak mengubahnya.
  • Bagi Anda yang tidak tahu menahu tentang Law Of Attraction, inilah hakikat sebenornye. Fikiran kita menarik semua apa yang selalu bermain di minda kita. Oleh itu, Anda perlu belajar mengenai kawalan minda dan be aware (berwaspada) bila berkata dengan diri sendiri.
Kali ini saya berkata tentang komunikasi diri. Setiap hari kita berkomunikasi dengan diri kita.

  • Ia dalam 2 bentuk, komunikasi luar dengan orang lain (external communication) dan komunikasi dalam diri dengan diri sendiri (internal communication).
  • Semua apa yang berlaku pada diri kita, bukan sebab orang lain, tapi sebab kita sendiri. Orang cemerlang sentiasa positif kerana mereka sentiasa berkomunikasi yang positif dengan diri sendiri dan memilih untuk meletakkan diri mereka dalam situasi-situasi positif.
  • Kita yang memilih untuk menjadikan diri kita ni apa, bahkan kita "mencipta" semua yang berlaku pada diri kita. Kita jadi malas, sebab kita layan rasa malas dan membiarkan rasa malas menguasai diri kita bahkan berkata pada diri sendiri betapa syoknya kalau layan rasa malas.
  • Kita sentiasa menghadapi masalah kewangan kerana kita sendiri yang memilihnya dan berkata pada diri sendiri betapa syoknya kalau berhutang mahupun berbelanja sakan.
  • Kita tak memilih untuk menjaga kewangan kita dan tidak memantau perbelanjaan kita mahupun bekerja keras menambahkan punca pendapatan kita, bahkan kita berkata dengan diri sendiri "ini aku punya duit, suka hati akulah apa aku mau buat".. Ada ke?
  • Fikiran positif dan negatif terbit dari komunikasi kita dengan diri sendiri. Bagaimana interpretasi kita dan tanggapan kita pada orang lain, itulah yang akan menentukan persepsi kita dan jenis gelombang yang dikeuarkan oleh minda kita.
  • Cemana kita pandang situasi tu, cemana kesimpulan kita, apa reaksi kita, itulah yang akan membentuk ciri-ciri komunikasi kita dengan diri sendiri sama ada positif atau negatif.

Cuba bayangkan bila kita melihat seorang gadis yang memandu kereta Satria GTi stail sporty kaler silver lalu di depan Anda dengan perlahan, bahkan dia senyum lagi pada Anda.
Apa respon Anda? Mari kita tengok, adakah Anda dalam situasi ini...
  • Situasi 1: "Hek eleh.. berlagak la tu.. ingat dia sorang aje ada kete camtu? Boleh jalan daa.."
  • Situasi 2: "Wow.. cantiknya kereta dia! Senyumannya manis juga.. wow, kagumnya aku! Tambah semangat aku tengok kete tu, kalau dia boleh ada kete camtu, aku pun boleh! Aku cuma tambah income lebih banyak dari sekarang untuk beli kereta gitu"

Ok, saya akan analisa satu persatu. Sedar atau tidak, Situasi 1 merupakan satu contoh bentuk komunikasi negatif dengan diri Anda.

Baca pada atikal HEBAT!, PERLU KA?


You May Also Like

0 Comment