SAHABAT POSITIF

by - April 27, 2018

Bercerita bab POSITIF, fara ada beberapa motivasi yang nak dikongsikan berjama..

Berfikir secara Positif dapat meningkatkan tahap kegembiraan dan motivasi diri,,,

EMMMMM Betul ka?..



Situasi ini berlaku kita memberi tumpuan kepada kekuatan dan percampaian diri kita sendiri, jadi ikutlah beberapa pertua yang praktikal bagi membantu kita dalam perubahan yang positif
  1. JAGA DIRI BAIK-BAIK - Jaga pemakanan kita, bersenam dan rehat yang cukup, maka perubahan positif akan berlaku secara automatik.
  2. INGATKAN DIRI AGAR SENTIASA BERSYUKUR - Guna 60saat setiap hari untuk merenungkan kurniaan Tuhan yang telah kita nikmati. Bersyukurlah kerana ia akan memberi perubahan besar dalam kehidupan kita. Ia sekaligus mengubah persepsi kita terhadap tekanan serta cabaran yang kita hadapi.
  3. KIKIS PEMIKIRAN NEGATIF - Kawal pemikiran kita ni. Jika kita cenderung untuk berfikir negatif, segeralah bebaskan, kenali dan tinggalkan pemikiran yang tidak berfaedah ini.
  4. JANGAN BUAT ANDAIAN, DAPATKAN KEPASTIAN - Jangan buat andaian jika kita berasa diri tidak disenangi oleh seseorang atau dalam kalangan sahabat kita. beranilah untuk berterus terang dan bertanya. Jangan buang masa untuk berasa risau terhadap perkara atau isu yang tidak pasti.
  5. ELAKKAN PANDANGAN YANG KURANG FLEKSIBEL - Pemikiran dan gaya percakapan yang tegar boleh memburukkan keadaan. Elakkan daripada berprasangka buruk terhadap perlakuan orang lain.
  6. HAPUSKAN PEMIKIRAN NAGETIF SECARA AUTOMATIK - Pemikiran nagetif secara automatik adalah pemikiran buruk yang lazimnya membantutkan kemajuan positif pada kita. kenali dan hapuskan pemikiran sebegitu.
  7. BAWA BEG AIR PANAS SETIAP MASA - Agak pelik didengar, tetapi berguna tau. kalau kita berasa penat, letakan beg air panas di atas perut atau pada bahagian pinggang. rasa panas yang terhasil dapat membantu mengurangkan masalah penghadaman serta melegakan ketegangan otot, minda dan tubuh.
  8. KASIH SAYANG, SENTUHAN MESRA DAN PELUKAN - Adalah hadiah paling berharga buat sahabat handai dan keluarga. kita tidak berlu menjadi terlalu bijak untuk mengetahui kebaikan dan memberi pelukan. Sentuhan untuk sahabat, kenalan rapat serta haiwan kesayangan dapat menceriakan hidup kita dengan serta merta. Tak Percaya?.. Cuba lah...
  9. SERTAI KEBAJIKAN ATAU JADILAH SUKARELAWAN - Seronoknya dapat membantu orang lain. Luangkan masa dan dermakan sedikit wang serta sumber-sumber kita ada. sumbangan yang kita hulurkan akan dibalas dengan banyak kebaikan, salah satunya kegembiraan.
  10. SERLAHKAN DAYA KREATIVITI KITA - Orang yang kreatif dipenuhi ilham dan kejutan. daya kreativiti kuasa yang menyumbang kepada perasaan positif kerana ia mendorong kita untuk terus mencari inspirasi serta terus meneroka.
INILAH SERBA SEDIKIT INFO UNTUK KITA BERSAMA, SEMOGA BERGEMBIRA 

You May Also Like

0 Comment