GULA RACUN PUTIH By Dr. Norman

by - September 21, 2018

Assalamualaikum, hari ni farra nak share sikit kesedaran kesihatan. GULA adalah PUNCA UTAMA kepada masalah kesihatan. KENAPA GULA?

SEJARAH GULA..

Gula dihasilkan dari tebu sejak zaman dahulu di Asia Timur dan India. Sejak abad ke 18, tebu telah ditanam secara meluas di tanah jajahan kolomial yang beriklim tropika dan menjadi satu industri yang berkembang hingga kini. Industri gula menjadi punca perubahan sejarah manusia dalam era penjajahan yang melibatkan perhambaan dari Afrika yang dibawa ke Amarika dan West Indies. Ia juga melibatkan perpindahan manusia, perubahan geopolitik dunia, perubahan budaya dan etnik serta peperangan dalam usaha mengawal industri gula ini terutamanya pada abad ke 19.
Tebu adalah tumbuhan asal di Asia Selatan dan Asia Tenggara sebelum abad ke 18, dan gula dihasilkan di India dari tebu. Ianya dalam kuantiti yang kecil dan murah. Manakala Madu lebih popular pada masa itu sebagai pemanis.

GULA DAN KESIHATAN

Gula Pasir Putih, juga dikenali sebagai sukrosa adalah bentuk gula paling biasa. Gula dikaitkan dengan 60 jenis penyakit kronik seperti Kencing Manis, Kegemukan, Darah Tinggi, masalah Kolesterol, Sakit Jantung, Strok, masalah Buah Pinggang, Oseoporosis dan oelbagai lagi. Menurut Dr. Robert Lustig gula adalah 'RACUN PUTIH'.

Sebelum Dr. Robert Lustig seorang lagi pakar pemakanan yang terkenal Dr. William Coda Martin telah melabelkan gula sebagai 'RACUN PUTIH' pada tahun 1957. Menurutnya gula adalah punca kepada pelbagai penyakit kronik kerana gula adalah karbohidrat tulen tampa vitaman dan zat mineral. 

Antara perkara yang kita tak sedar bahawa gula banyak tersembunyi dalam makanan. Hampir semua makanan proses menggunakan gula. Tahukah anda bahawa minuman 3in1 sarat dengan gula. satu cawan minuman 3in1 mengandungi 3 hingga 4 sudu gula. Bayangkan sehari berapa cawan kita minum... 



Takut kan? Sebenarnya ada ja cara lain untuk gantikan gula dengan pemanis lain macam Stevia, Madu, Gula perang dan lain-lain....

kalau nak tau lebih lanjut bolehlah cari buku GULA RACUN PUTIH semua soalan :
  • Apakah dia gula dan jenis-jenisnya?
  • Sejarah bermulanya gula di dunia.
  • Apakah penyakit-penyakit dari gula?
  • Kajian-kajian santifik yang berkaitan gula adalah racun putih.
  • Bagaimana gula penyebab Sakit Jantung, Diabetis, Kanser, Gout dan Proses Penuaan.
  • Fahami pemanis gantian sebagai alternatif kepada gula
Semua akan terjawab dalam buku GULA RACUN PUTIH dari Dr. Norman..


You May Also Like

0 Comment