Siapa yang perlu jadi GOOD LISTENER?

by - October 05, 2018

"Lelaki Tak Suka Perempuan Membebel - Kenapa Perempuan Selalu Komplen Lelaki Bukan "Good Listener"?



Bismillah, Leader rumahtangga, Leader tim Bisnes atau sebagai Orang Sales, teknik paling penting perlu kita ada adalah "Skill Mendengar & Berbual", betul²?

"When people talk. Listen completely. Most people never listen" - Ernest Hemingway

Bila kita mendengar, kita akan paham, baru boleh menghargai dan kita akan "Communicate" lebih efektif. Jadi apa 3 Mindset yang perlu kita ambil tahu :

  • Tunjukkan yang mereka tu penting dan kita sedia mendengar.
Bila kita "Commit" dan beri tumpuan bila kepada mereka yang bercakap, teknik ni sangat membantu menarik keyakinan orang. Apa berlaku?
Inilah dia "Undivided Attention". Kita beri "Solid Eye Contact" dan kita tunjukkan kita sedang mendengar dengan baik.

  • Mendengar untuk faham.
Kita nak dengar dengan "Open Mind" dan hadam betul-betul setiap apa dorang bercakap. Bukan bermaksud kita wajib "Agree" semuanya apa yang mereka kata tapi kita dengar untuk faham bukan "Respond".
Ramai orang mendengar untuk membalas semula, kesannya kita akan letak dalam Q, memberi maklumbalas selepas dia selesai bercakap dan kita tak beri perhatian sebenarnya. Ini personaliti seorang "Poor Listener", bukan Leader yang baik.
Bila dorang bertanya kita jawab "saya kena fikirkan sebentar" bukan terus menjawab, inilah "Classy Move" sebagai seorang pro dalam bisnes atau orang Sales.

  • Tunjukkan kita sedang bersama dalam perbualan.
Caranya tanyakan soalan "follow-up atau clarifying questions", untuk kita respond sekadar beberapa saat nak beritahu kita sedang dalam "Story-Telling" dorang tu.
Katalah Wife kita cakap pasal ikan siakap, kita tanya " sayang suka bakar atau steamed?". Perbualan akan lebih rancak, kita sambung dengan "clarifying questions"

"Saiz Ikan siakap besar atau yang sederhana lebih sedap yeh?" dia pon akan jelaskan dan . .
"she will get really excited all of a sudden". hasilnya dia akan sangat hargai perbualan yang ada "Depth & Detail" macam tu. begitu juga bila kita dalam keadaan lain.
" Sahaja saya berkongsi, Billahi Taa'la" - Terima kasih kerana sudi membaca sharing ni dan share semula, im very grateful and humbled by your generosity

You May Also Like

0 Comment