KOLESTEROL = HDL vs LDL

by - August 17, 2018

TAKUT KOLESTEROL? 

Bagi kebanyakan orang, perkataan kolesterol sangat menakutkan dan selalu dikaitkan dengan negatif mengenai kesihatan. Statistik oleh Jabatan Statistik Malaysia pada tahun 2014 menunjukkan 15% punca kematian ialah kerana sakit jantung. Ramai orang akan salahkan kolesterol dan kaitkannya dengan penyakit yang serius. 

Tetapi ada jugak diantara kita yang ada kolestrol ttapi takda masalah jantng. Macam mana tu?. Ramai tak tahu sebenarnya terdapat dua jenis kolesterol didalam badan kita Iitu HDL dan LDL 

Tau ka apa itu HDL dan LDL?

LOW DENSITY LIPOPROTEIN (LDL) 

LDL adalah salah satu dari lima kumpulan lipoprotein dalam badan. Fungsi utamanya adalah untuk membolehkan pengangkutan lipid seperti kolesterol dan trigliserida melalui aliran darah. 

Zarah-zarah LDL mempunyai keupayaan untuk membawa kolesterol ke arteri dan disimpan di sana. Akibatnya, makrofag tertarik, yang menyebabkan plak dibentuk. Ahli-ahli yang terdedah akan pecah dan belakunya pembekuan darah. Kes ini akan menyebabkan belakunya strok atau serangan jantung. 

Pada asasnya, LDL dianggap sebagai kolesterol jahat. Jika LDL berlebihan dalam darah boleh mendatangkan kesan berbahaya kepada badan. Perubahan diet boleh membantu mengurangkan LDL dalam darah. Mengurangkan jumlah lemak dalam badan adalah cara terbaik untuk mengurangkan LDL. 


HIGH DENSITY LIPOPROTEIN (HDL) 

HDL dimana ia berkongsi keahlian LDL daripada lima kumpulan lipoprotein itu. Mereka membiarkan lipid diangkut melalui aliran darah. Sekitar 30 peratus daripada ahli-ahli yang mempunyai kolesterol darah sihat di dalam tubuh akan dibawa oleh HDL. Lipoprotein jenis ini adalah kumpulan terkecil dan juga yang paling padat kerana mereka mempunyai bahagian terbesar protein. 

Kolesterol HDL dianggap sebagai kolesterol yang baik. Tahap HDL yang lebih tinggi boleh membantu mengurangkan serangan jantung (penyakit arteri koronari). Akibatnya, jika badan tidak mempunyai HDL yang tinggi, penyakit jantung koronari dan risiko aterosklerosis juga meningkat. Walaupun tidak ada bukti yang jelas menyokong penyataan ini, kebanyakan pakar bersetuju bahawa HDL membawa kolesterol dari arteri dan membawa mereka ke hati. 


SEDIKIT FAKTA BERKAITAN KOLESTEROL ! 

Kolesterol adalah "lemak steroid" semulajadi di dalam badan manusia. Kewujudannya adalah fitrah. Usah dipertikan ciptaan Allah yang sempurna. 
Amaran: Bila korang kacau fungsi badan dan jejaskan fitrah, akan wujud ketidakseimbangan badan. Badan jadi lemah tenaga kurang, kebas-kebas saraf dan gula dalam darah jadi kacau. Inilah punca penyakit. 

Kolesterol dihasilkan oleh organ hati kerana peningkatan stress dalam badan. Adakah ini bermaksud kolesterol itu jahat? Padahal ia cuma tanda badan itu sedang stress. 
Amaran: Organ hati adalah organ detoks. Bila organ hati ini stres dan hasilkan kolesterol, korang rawat punca hati stres ke korang kurangkan kolesterol? 

HDL adalah "kolesterol baik". Tetapi LDL tak semestinya jahat dan LDL ada dua jenis iaitu: 
  1. Besar dan ringan adalah LDL ringan ialah LDL yang baik. 
  2. Kecil dan padat adalah LDL yang menyumbat saluran darah. 
Lebih teruk lagi apabila LDL ini menjadi "berkarat" dan teroksida disebabkan oleh stress dalaman yang tinggi. 
Amaran: Makan terlebih gula banyak lebih meningkatkan LDL jenis kecil padat ini. Gula berlebihan juga tingkatkan stres dalaman yang rosakkan LDL ini. 

Triglyceride lebih bahaya. Kolesterol jenis ini menyebabkan hati berlemak dan mempunyai risiko yang tersendiri dan berupaya menyumbat salur darah pada jantung. 

Kata orang dulu-dulu, kolesterol ni meningkat disebabkan oleh santan atau makan telur kuning. Alasan ini sudah tak releven. Bukti sains moden menunjukkan pemakanan kolesterol dalam diet tidak semestinya meningkatkan kolesterol dalam badan. 

US FDA pada tahun 2015 mengeluarkan kenyataan makanan berkolesterol bukan lagi penyebab kolesterol tinggi di dalam badan. 
Amaran: Kolesterol ini zat penting untuk badan berbanding gula pasir (reducing sugar), kerana ia merupakan Essential nutrient (semulajadi). 


PERBEZAAN ANTARA HDL DAN LDL 
  1. HDL adalah Lipoprotein Ketumpatan Tinggi, terdiri daripada jumlah protein yang tinggi dan kadar kolesterol yang rendah. 
  2. LDL adalah Lipoprotein Ketumpatan Rendah, terdiri daripada kadar protein yang sederhana dan jumlah kolesterol yang banyak. 
  3. HDL dikenali sebagai kolesterol baik manakala LDL dikenali sebagai kolesterol jahat. 
  4. Kehadiran terlalu banyak LDL dalam darah boleh meningkatkan risiko penyakit jantung koronari dan aterosklerosis manakala sebaliknya dikatakan tentang HDL 
Mungkin pengetahuan berkaitan HDL dan LDL ni tidak terlalu penting, tetapi mungkin maklumat ini membantu sedikit sebanyak dalam penjagaan kesihatan ataupon diet harian kita. Mengekalkan kedua-dua tahap ideal ini dapat membantu memastikan seseorang itu cukup sihat.

You May Also Like

0 Comment