'SELFIE' Dalam Bersedekah.

by - August 05, 2018

“Tangan kanan memberi Sorokkan tangan kiri"

Allah berfirman, yang artinya:
“Jika kalian menampakkan sedekah kalian maka itu adalah baik sekali. Dan jika kalian menyembunyikannya dan kalian berikan kepada orang-orang fakir maka menyembunyikanya itu lebih baik bagi kalian. Dan Allah akan menghapuskan dari kalian sebagian kesalahan-kesalahan kalian, dan Allah maha mengetahui apa yang kalian kerjakan” (QS. Al-Baqoroh: 271).

Selfie? Sorok? apa maksud antara keduanya?..

Dalam buat persediaan untuk berperang lagi, Rasulullah s.a.w. mengumpulkan para sahabat dan bertanya siapa yang mahu menyumbang dana untuk membuat persediaan peperangan.

Abu bakar as-siddiq bangun dan berkata, "Saya, wahai Rasulullah. Saya mahu menyumbang separuh dari harta yang saya ada".

Umar Al-khatab pula berkata, "Nanti kita bincang lain".

Perlakuan Abu Bakar yan 'gmengumumkan' untuk menyumbang itu dianggap 'selfie' pada zaman kita (baca: menunjuk)

Tiba waktu malam, Umar al-Khatab pergi ke rumah Rasulullah s.a.w. untuk menyumbang separuh dari hartanya. Umar terasa mahu turut menyumbang separuh dari hartanya setelah mendengar Abu Bakar mahu menyumbang siang tadi.

Rasulullah s.a.w. berkata, "Bagus Umar. Abu Bakar baru saja balik dari rumahku dan dia menyumbang semua harta yang dia ada".

(Persaingan yang sihat: ada yang bersemangat nak buat?)

'Selfie' dalam bersedekah atau ibadat lain bukan semata-mata riak atau mahu mendapat pujian. Ubah persepsi dan tanggapan kita, ianya untuk mengajak orang lain supaya turut bersemangat untuk melakukan kebaikan.

Ustaz Don Danial l Tanweer (TV9)

Bila maksiat begitu bangga untuk ditayang, dan kebaikan pula segan untuk dikongsi kerana takut dikatakan riak. Alahai manusia berfikirlah anda ~

Perkara utama adalah niat.. Betulkan Niat, kerana Allah lebih mengetahui. 
Kedua Ikhlas, Tapi heranlah engkau jika engkau melihat seorang yang bersedekah dengan tangan kanannya namun tangan kirinya tidak mengetahuinya, karena syaitan tidak bersedekah (apalagi dengan ikhlas).

Akhir kata saya memohon maaf jika ada salah dan silap dalam baris atikal saya ini. Boleh commment dekat bawah jika ada sebarang pendapat dan cadangan. Terima Kasih 

You May Also Like

0 Comment