KEMURUNGAN ?

by - July 31, 2018


APA TU KEMURUNGAN ?

Kemurungan (gangguan kemurungan utama atau kemurungan klinikal) adalah gangguan mood yang biasa tetapi serius. Ia menyebabkan gejala-gejala yang teruk yang mempengaruhi bagaimana perasaan anda, berfikir, dan mengendalikan aktiviti harian, seperti tidur, makan, atau bekerja. Untuk didiagnosis dengan kemurungan, gejala mesti hadir selama sekurang-kurangnya dua minggu. 

Sesetengah bentuk kemurungan agak berbeza, atau mereka mungkin berkembang di bawah keadaan yang unik, seperti: 

Persistent depressive disorder (juga dipanggil dysthymia) adalah mood yang tertekan yang berlangsung selama sekurang-kurangnya dua tahun. Seseorang yang didiagnosis dengan gangguan kemurungan berterusan mungkin mempunyai episod kemurungan utama bersama-sama dengan tempoh gejala yang kurang teruk, tetapi gejala perlu berlangsung selama dua tahun untuk dianggap sebagai gangguan kemurungan berterusan. 

Psychotic depression berlaku apabila seseorang mengalami Kemurungan teruk serta beberapa bentuk psikosis, seperti mengganggu kepercayaan tetap palsu (khayalan) atau pendengaran atau melihat hal-hal yang menyinggung yang orang lain tidak dapat mendengar atau melihat (halusinasi). Gejala psikotik biasanya mempunyai "tema" kemurungan, seperti khayalan bersalah, kemiskinan, atau penyakit. 

Postpartum depression (PPD) adalah jauh lebih serius daripada "bayi blues" (gejala kemurungan yang agak ringan dan keresahan yang biasanya jelas dalam masa dua minggu selepas bersalin) yang banyak wanita mengalami selepas melahirkan. Wanita dengan kemurungan postpartum mengalami kemurungan besar-besaran yang besar semasa mengandung atau selepas bersalin (kemurungan postpartum). Perasaan kesedihan, kegelisahan, dan keletihan yang melampau dengan kemurungan postpartum mungkin membuat ibu-ibu baru ini sukar untuk menyelesaikan aktiviti penjagaan harian untuk diri mereka sendiri dan / atau untuk bayi mereka. 

Bipolar disorder (manic depression) adalah berbeza daripada kemurungan, tetapi ia termasuk dalam senarai ini adalah kerana seseorang yang mengalami gangguan bipolar mengalami episod mood yang sangat rendah yang memenuhi kriteria untuk kemurungan utama (dipanggil "kemurungan bipolar"). Tetapi seseorang yang mengalami masalah bipolar juga mengalami mood yang tinggi - euphoric atau mudah tersinggung - dipanggil "mania" atau bentuk kurang teruk yang dipanggil "hypomania." 

Seasonal affective disorder (SAD) dicirikan oleh permulaan kemurungan semasa musim sejuk, apabila terdapat cahaya matahari yang kurang alami. Kemurungan ini secara amnya mengangkat semasa musim bunga dan musim panas. Kemurungan musim sejuk, biasanya disertai dengan penarikan diri sosial, tidur yang meningkat, dan kenaikan berat badan, boleh dikatakan kembali setiap tahun dalam gangguan afektif bermusim. 


APA TANDA-TANDA DAN GEJALA KEMURUNGAN NI?  

Sekiranya anda mengalami tanda-tanda dan gejala berikut hampir setiap hari, hampir setiap hari, sekurang-kurangnya dua minggu, anda mungkin mengalami kemurungan: 
  • Suasana yang sedih, cemas, atau "kosong" 
  • Rasa keputusasaan, atau pesimisme 
  • Kerosakan 
  • Rasa bersalah, tidak bernilai, atau tidak berdaya 
  • Kehilangan minat atau keseronokan dalam hobi dan aktiviti 
  • Mengurangkan tenaga atau keletihan 
  • Bergerak atau bercakap dengan lebih perlahan 
  • Merasa gelisah atau mengalami masalah duduk diam 
  • Kesukaran menumpukan perhatian, mengingati, atau membuat keputusan 
  • Kesukaran tidur, kebangkitan awal pagi, atau terlalu cepat 
  • Perubahan selera makan dan / atau berat badan 
  • Pemikiran kematian atau bunuh diri, atau percubaan bunuh diri 
  • Aches atau kesakitan, sakit kepala, kekejangan, atau masalah penghadaman tanpa sebab fizikal yang jelas dan / atau yang tidak memudahkan walaupun dengan rawatan 

Bukan semua orang yang tertekan mengalami setiap gejala. Sesetengah orang mengalami hanya beberapa gejala manakala yang lain mungkin mengalami banyak masalah. Beberapa simptom yang berterusan di samping mood yang rendah diperlukan untuk diagnosis kemurungan utama, tetapi orang yang hanya mempunyai sedikit tetapi mengecewakan - gejala boleh mendapat manfaat daripada kemurungan "bawah tanah" mereka. Keterukan dan kekerapan gejala dan berapa lama mereka akan berlainan bergantung kepada individu dan penyakitnya yang tertentu. Gejala mungkin berbeza-beza bergantung kepada tahap penyakit. 


RISIKO KEMURUNGAN APA? 

Kemurungan adalah salah satu gangguan mental yang paling biasa dalam penyelidikan Semasa A.S. menunjukkan bahawa kemurungan disebabkan oleh kombinasi faktor genetik, biologi, alam sekitar, dan psikologi. 

Kemurungan boleh berlaku di mana-mana umur, tetapi sering bermula pada masa dewasa. Kemurungan sekarang diiktiraf sebagai berlaku pada kanak-kanak dan remaja, walaupun kadang-kadang membuahkan rasa marah yang lebih menonjol daripada mood yang rendah. Ramai suasana hati yang kronik dan gangguan kecemasan pada orang dewasa bermula sebagai tahap kecemasan yang tinggi pada kanak-kanak. 

Kemurungan, terutama pada orang dewasa atau dewasa yang lebih tua, boleh berlaku dengan penyakit-penyakit lain yang serius, seperti diabetes, kanser, penyakit jantung, dan penyakit Parkinson. Keadaan ini selalunya lebih teruk apabila kemurungan hadir. Kadang-kadang ubat yang diambil untuk penyakit fizikal ini boleh menyebabkan kesan sampingan yang menyumbang kepada kemurungan. Doktor yang berpengalaman dalam merawat penyakit-penyakit rumit ini boleh membantu mengatasi strategi rawatan yang terbaik. 

Faktor risiko termasuk: 
  • Sejarah kemurungan peribadi atau keluarga 
  • Perubahan hidup utama, trauma, atau tekanan 
  • Penyakit dan ubat-ubatan fizikal tertentu 

BOLEH DIRAWAT KA? 

Boleh dirawat dengan beberapa cara antaranya 

Ubat-Ubatan 
Antidepresan adalah ubat-ubatan yang merawat kemurungan. Mereka boleh membantu memperbaiki cara otak anda menggunakan bahan kimia tertentu yang mengawal mood atau stres. Anda mungkin perlu mencuba beberapa ubat antidepresan yang berbeza sebelum mencari yang memperbaiki gejala anda dan mempunyai kesan sampingan yang boleh diurus. Ubat yang telah membantu anda atau ahli keluarga rapat pada masa lalu akan sering dipertimbangkan. 

Antidepresan mengambil masa - biasanya 2 hingga 4 minggu - untuk bekerja, dan selalunya, gejala-gejala seperti tidur, selera makan, dan masalah tumpuan bertambah baik sebelum angkat mood, jadi penting untuk memberi ubat peluang sebelum mencapai kesimpulan tentang keberkesanannya. Jika anda mula mengambil antidepresan, jangan berhenti mengambilnya tanpa bantuan doktor. Kadang-kadang orang yang mengambil antidepresan berasa lebih baik dan kemudian berhenti mengambil ubat itu sendiri, dan kemurungan kembali. Apabila anda dan doktor anda memutuskan bahawa sudah tiba masanya untuk menghentikan ubat itu, biasanya selepas 6 hingga 12 bulan, doktor akan membantu anda perlahan-lahan dan selamat mengurangkan dos anda. Menghentikan mereka secara tiba-tiba boleh menyebabkan gejala penarikan diri. 

Sila ambil perhatian: Dalam sesetengah kes, kanak-kanak, remaja, dan orang dewasa muda di bawah 25 mungkin mengalami peningkatan dalam pemikiran atau tingkah laku bunuh diri semasa mengambil antidepresan, terutama dalam beberapa minggu pertama selepas memulakan atau apabila dos berubah. Amaran ini dari Pentadbiran Makanan dan Dadah A.S. (FDA) juga mengatakan bahawa pesakit dari semua peringkat umur yang mengambil antidepresan perlu diperhatikan dengan teliti, terutamanya semasa beberapa minggu pertama rawatan.
Jika anda sedang mempertimbangkan untuk mengambil antidepresan dan anda hamil, merancang untuk menjadi hamil, atau menyusu, berbincang dengan doktor anda mengenai sebarang peningkatan risiko kesihatan kepada anda atau anak anda yang belum lahir atau anak yang menyusu. 

Psikoterapi 
Beberapa jenis psikoterapi (juga dikenali sebagai "terapi bercakap" atau, dalam bentuk yang kurang khusus, kaunseling) boleh membantu orang yang mengalami kemurungan. Contoh-contoh pendekatan berdasarkan bukti khusus untuk rawatan kemurungan termasuk terapi tingkah laku kognitif (CBT), terapi interpersonal (IPT), dan terapi pemecahan masalah. Maklumat lanjut tentang psikoterapi boleh didapati di laman web NIMH dan dalam penerbitan NIMH Depresi: Apa yang Anda Perlu Tahu. 

Sebenarnya kemurungan ni berpunca dari diri kita sendiri yang sukar mengawal emosi atau emosi yang tidak stabil disebabkan kesedihan yang melampau. Namun kemurungan ini boleh dirawat dan ada potensi untuk sembuh. KEPADA keluarga, rakan-rakan atau orang terdekat perlu memainkan peranan bagi membantu mereka-meraka yang mengalami masalah kemurungan ini.
Harap ini dapat membantu saya dan sesiapa yang mengalami kemurungan untuk kembali ke dunia nyata.

You May Also Like

0 Comment