Bukan Semua Manisan Baik Untuk Kanak-Kanak

by - November 09, 2019

Gula-gula atau manisan memang tak boleh dipisahkan dengan kanak-kanak selain soda, chewing gum, minuman bergas, biskut, dan macam-macam makanan ringan yang lain.


Ibubapa Perlu Tahu, Bukan Semua Manisan Baik Untuk Anak-Anak.

Manisan atau gula buatan ini dikenali sebagai non-nutritive sweeteners. Menurut laporan daripada American Academy of Pediatrics jumlah makanan dan minuman yang diperbuat daripada gula buatan ini meningkat secara mendadak dan penggunaan gula buatan ini terdapat dalam pelbagai produk makanan dan minuman.

Non-nutritive sweeteners atau gula buatan ini mula diperkenalkan lebih 60 tahun lalu agar rasanya menyamai gula asli tanpa perlu menambah kalori. Dan lapan gula buatan ini telah diluluskan dan di ikhtiraf oleh Food and Drug Administration (FDA), enam senarai nama pertama gula manisan yang diluluskan sebagai penambah makanan dan dua senarai yang terakhir pula diluluskan mengikut kategori yang berbeza.


TERDAPAT 8 JENIS GULA BUATAN :
  1. SACCHARIN – Sering terdapat dalam yogurt dan jeli rendah gula. Menurut kajian daripada Center for Science in the Public Interest (CSPI), manisan gula daripada saccharin berkait rapat dengan masalah kesihatan dan juga penyakit kanser.
  2. ASPARTAME – Manisan jenama ini sering terdapat soda diet dan mana-mana produk diet yang lain. Manisan ini juga berkait rapat dengan masalah kesihatan dan penyakit kanser.
  3. ACESULFAME POTASSIUM – Biasanya manisan jenis ini terdapat dalam buah-buahan yang telah di pek tanpa gula tambahan. Ada juga terdapat di dalam soda diet serta produk-produk diet lain. Acesulfame Potassium juga dikenali sebagai Acesulfame K.
  4. SUCRALOSE – Sering di jumpai dalam soda diet, splend dan produk-produk makanan yang lain.
  5. NEOTAME – Sering terdapat dalam gula-gula chewing gum dan protein shakes.
  6. ADVANTAME – Merupakan protein daripada Aspartame, ia sering di jumpai dalam air minuman bergas, serbuk air minuman, biskut dan juga produk membuat kek.
  7. STEVIA – Manisan ini diikhtiraf sebagai “generally recognized as safe” oleh FDA dan senarai CSPI.
  8. LUO HAN GOU / MONK FRUIT – Juga diikhtiraf sebagai “generally recognized as safe” oleh FDA dan senarai CSPI.
Senarai nama gula buatan ini terdapat dalam produk makanan dan minuman di pasaran, ibubapa tahu nama-nama bagi gula buatan tersebut bagi membantu dalam penjagaan kesihatan anak-anak anda. Ada gula buatan yang baik jika diambil berbanding gula putih dan ada juga yang memberi kesan buruk.


Ada beberapa fakta pengambilan gula buatan kepada kanak-kanak, yang tu kak far akan shaare pada NEXT atikal..

You May Also Like

0 Comment