Apa Itu Cyst?

by - July 24, 2018

TANDA HAID TAK DATANG 3BULAN,
Saya risau jugak, dah 3 bulan tak mai haid, pening dan kerap kencing. Takkan saya mengandung? Tak mungkin, saya tak pernah melakukan persetubuhan. lepas buat ultrasound, Dr. kata saya ada cyst 3.4cm. tak lah terkejut sangat, sebab saya pernah terbaca pasai cyst ni. 
cuma yang hairannya tak mai haid ni bukan salah satu tanda cyst.


APAKAH ITU OVARIAN CYST?
Ovarian cyst adalah cyst pada ovari yang dialami oleh semua wanita yang sihat dan subur. Cyst ini mengandungi telur (ovum) dan akan pecah bila bersaiz sekitar 20mm ataupun 2cm diameter untuk mengeluarkan ovum tersebut semasa proses ovulasi. Proses ini berlaku pada setiap bulan dan ini adalah normal. Tetapi jika ovarian cyst membesar melebihi 20mm atau 2cm diameter dan tidak pecah, maka ia akan memberikan masalah.


APAKAH JENIS JENIS CYST?

1. FUNCTIONAL CYST
Follicle cyst terjadi apabila folikel tidak pecah untuk melepaskan ovum. Ia terus berkembang dan membesar. (inilah jenis cyst yang saya jadi)
Luteal cyst pula berlaku apabila ovum telah dibebaskan tetapi kantung pula membesar . namun ia akan hilang dalam beberapa minggu tetapi ada juga kes yang membesar melebihi 5cm. Ia boleh membesar dan pecah yang menyebakan kesakitan.

Kedua dua Cyst jenis ini mudah hilang dalam masa singkat 1- 3 bulan. Ia dikategorikan sebagai fuctional cyst yang terjadi ketika ovari masih berfungsi atau ketika ovulasi.



2. ENDOMETRIOMA (chocolate cyst)
Ia biasanya terjadi keatas wanita yang mempunyai masalah endometriosis. Ia terjadi apabila endometrium (tisu lapisan Rahim) tumbuh diluar Rahim. Ia menyebakan kesakitan semasa kitaran haid atau semasa hubungan suami isteri. Endometriosis tidak boleh dipandang remeh kerana ia boleh menjadi penyebab utama kemandulan wanita.


3.CYSTADENOMA
Cyst ini terbentuk daripada sel sel permukaan luar ovari. Ia menyebakan kesakitan. Cyst ini dipenuhi dengan cecair kekuningan dan pekat dan mampu membesar.



4.DERMOID CYST
Ia mengandungi pelbagai jenis tisu primitive seperti bahan lemak, rambut ,gigi, serpihan tulang dan tisu rawan. Ia mampu membesar dan menyebabkan kesakitan.



5.POLYCYSTIC OVARI
Ia juga dikenali sebagai PCOS yang disebabkan oleh timbunan cyst cyst kecil yang berganda akibat ketidakseimbangan hormone. Ia terjadi pada wanita yang mempunyai masalah dalam kitaran haid yang tidak teratur.



BERAPA KERAP IA BOLEH TERJADI?
Ovarian Cyst adalah kejadian yang kerap berlaku di kalangan wanita muda dan kebanyakkannya wanita tidak sedar yang mereka mengalaminya kerana ia jarang memberikan masalah atau gejala. Ia hanya akan disedari apabila sesorang wanita itu membuat ultrasound, dalam pemeriksaan apabila menghadapi masalah kesuburan. Walau bagaimanapun, 1 dalam 10 wanita mungkin akan memerlukan pembedahan di kemudian harinya.
Sekiranya sista ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung membawa kepada kanser dan lebih berbahaya


APAKAH SIMPTOM/GEJALA OVARIAN CYST?
Ia pada umumnya tidak memberikan sebarang gejala. Tetapi sekiranya ia terlalu besar anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketulan pada bahagian bawah perut. 
Lain-lain gejala termasuklah :
  1. Muntah dan loya
  2. Sakit perut
  3. Sakit semasa hubungan kelamin
  4. Sukar atau kerap kencing
  5. Rasa perut penuh dan tidak selesa dan cepat kenyang
  6. Rasa berat pada ari-ari
  7. Susah untuk mengandung di mana ada kaitan dengan endometriosis

APAKAH RAWATAN UNTUK OVARIAN CYST?
Rawatan ovarian cyst bergantung kepada jenis sista yang anda alami. Bagi sista folikular atau corpus luteal cyst, rawatan yang biasa ialah dengan ‘tunggu dan lihat’. Lazimnya , doktor sakit puan akan memantau samada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk.
Rawatan pembedahan untuk membuang sista akan dicadangkan jika didapati sista menjadi semakin besar. Walau bagaimanapun pilihan akan diberikan bergantung kepada gejala yang anda hadapi, bentuk sista, dan keputusan ujian darah.

Jika saya mempunyai simple cyst, yang tidak menimbulkan kesakitan - apakah pilihan rawatan yang saya ada?

Simple cyst berukuran diameter < 5 cm :
Rawatan tidak diperlukan. Sista jenis ini akan hilang dengan sendirinya selepas beberapa bulan. Anda juga mungkin tidak memerlukan rawatan susulan

Simple cyst berukuran diameter 5 – 7 cm :
Anda seharusnya diberikan rawatan susulan, sekurang-kurangnya ultrasound selepas setahun kemudiannya.

Simple cyst berukuran diameter > 7cm
Anda perlu menjalani ujian dan pemeriksan lanjut, seperti MRI atau pembedahan.


Harap ini dapat membantu anda mengenali Cyst. Jangan melatah jika anda mengalami masalah ini, setiap penyakit ada ubatnya. 

You May Also Like

0 Comment