SEJARAH KFC di Malaysia

by - October 18, 2018

Kentucky Fried Chicken or Kitchen Fresh Chicken (KFC)? 

Memang tak asing dengan nama KFC, budak-budak usia 5 tahun pon tau kalau sebut KFC, tapi tahukah anda jatuh bangun seorang lelaki yang bernama Colonel Harland Sanders sebelum terhasilnya KFC. 


SEJARAH KFC 

Ibu pejabat KFC yang beroperasi di Louisville, Kentucky, Amerika Syarikat yang diasaskan oleh Colonel Harland Sanders, KFC terkenal kerana ayam gorengnya yang merupakan ketul ayam dalam campuran tepung gandum, garam, lada hitam, dan monosodium glutamat yang dimasak dengan minyak panas di dalam periuk tekanan (Masa zaman farra kecik-kecik dulu cukup famous gambar periuk KFC tu). 

Pada permulaan Restoran pertama ditubuhkan pada tahun 1930 di Corbin, Kentucky yang bernama Sanders Court & Cafe. Majoriti pelanggan Sanders Court & Café ialah para pelancong terutamanya mereka yang sedang dalam perjalanan jauh menuju ke Florida. Setelah lebuh raya Interstate 75 dibina, pelanggan Colonel Sanders semakin berkurangan dan beliau telah menjual premis berkenaan. 

Restoran pertama Colonel 'Sanders Court & Café'
Colonel Sanders kemudiannya merantau serata Amerika dengan tujuan untuk menjual ayam goreng kepada mana-mana pemilik restoran. Individu pertama yang menerima tawaran Colonel Sanders ialah Pete Harman, seorang pengusaha restoran di Salt Lake City, Utah. 

Hasil usaha sama mereka berdua, maka wujudlah restoran pertama “Kentucky Fried Chicken” pada tahun 1952. Pete Harman lah yang mencipta slogan popular "It's finger lickin' good". 

Pembukaan KFC yang Pertama pada tahun 1952
KFC Pertama ditubuhkan di di Salt Lake City
Gambar terkini KFC yang pertama ditubuhkan oleh Pete Harman

SEJARAH KFC DI MALAYSIA 

Di Malaysia, kebanyakan restoran makanan segera dah mula beroperasi sejak penghujung tahun 1970an dan pada awal tahun 1980an. A&W adalah rantaian makanan segera yang pertama diperkenalkan di Malaysia iaitu pada tahun 1963. 

Pada tahun 1973 pula, KFC mula masuk ke Melaysia dengan membuka cawangan pertama di Jalan Tunku Abdul Rahman, Kuala Lumpur dan terus berkembang sehingga kini. 

KFC Pertama di Malaysia pada tahun 1973
Gambar KFC pada tahun 80an
KFC Malaysia dipegang oleh KFC Holdings Bhd., iaitu syarikat kepunyaan Kulim Berhad. 

Resipi rahsia Colonel merupakan salah satu daripada rahsia perdagangan Louisville yang paling ketat disimpan. Presiden syarikat KFC sendiri tidak tahu senarai bahan-bahan, dan beberapa orang yang tahu pon kena menandatangani perjanjian kerahsiaan yang ketat. tetapi KFC mendakwa resipi Colonel Sander mengandungi sebelas herba dan rempah rahsia. 

Selain daripada ayam goreng, KFC juga menyajikan hidangan sampingan seperti salad kubis, pelbagai makanan berasaskan kentang, jagung pada batang dan biskut pada masa tu. 

Pada tahun 1987, Restoran KFC yang pertama dibina di Georgetown Pulau Pinang merupakan restoran yang paling unik di dunia kerana ia dibina dalam bangunan kolonial tinggalan bangunan lama zaman pemerintahan kolonel British di Malaysia. Bangunan yang lama dan masih cantik ini mengekalkan rekaan lama, manakala ruangan dalam digabungkan konsep moden dan klasik. 

KFC pertama di Pulau Pinang
Keunikan KFC yang dibina dalam bangunan kolonial
Pada tahun 2004, syarikat itu mencuba jenama yang baru, iaitu "Kitchen Fresh Chicken" (Ayam Segar Dari Dapur) bagi mengekalkan perkataan KFC

You May Also Like

0 Comment