KENALI 6 JENIS OBESITI

by - January 15, 2019

Betul ka aku ni Obesiti?... Rasa macam kurus ja?.. 

Tahukah anda obesiti ada macam-macam jenis, dan tahap bahaya yang berbeza. terdapat 6 jenis obesiti dan setiap obesiti ada cara untuk atasinya.


Jom... kak far kongsikan info berkaitan obesiti..

1. Obesity as a result of inactivity 
  • Masalah ini disebabkan oleh badan yang tidak aktif, kurang bersenam dan melakukan aktiviti fizikal yang menyebabkan lemak berkumpul pada byk bahagian badan. 
  • Selain itu, masalah ini juga sebenarnya boleh berlaku pada mereka yang ada satu ketika merupakan seorang yang aktif namun berhenti dpd melakukan aktiviti fizikal utk satu tempoh masa yg lama. 
  • Dh nama pun obesity disebabkan kurang aktiviti fizikal, jd cara terbaik adalah anda perlu lebih byk masa di atas padang dgn melakukan aktiviti fizikal. 
2. “Nervous Stomach” Obesity 
  • “nervous stomach” obesity atau obesity kecut perut ini berpunca dpd tekanan yg dialami oleh seseorang. Selain itu, pengambilan makanan atau minuman yang mengandungi gula yang tinggi juga boleh menjadi punca kpd masalah ini. 
  • Apa yg anda perlu buat adalah dengan mengawal aktiviti fizikal yg bertujuan utk menguruskan masalah keletihan yang boleh membawa kpd rasa tertekan. 
3. Gluten Obesity 
  • Masalah ini dikatakan adalah satu perkara biasa pd wanita terutamanya pd peringkat remaja, monopos atau pd waktu mereka merasakan hormone badan tidak seimbang. 
  • Untuk mengelakkan masalah ini, anda dinasihatkan utk mengelakkan dpd duduk pd satu posisi utk tempoh masa yg lama, mengamalkan senaman berat serta elakkan pengambilan minuman beralkohol dan amalan merokok. 
4. Atherogenic Metabolic Obesity 
  • Bagi mereka yg mengalami masalah obesity seperti ini, perut mereka biasanya kelihatan spt belon dan seolah-olah semua lemak berkumpul pd bahagian perut. 
  • Antara punca yg disebut adalah amalan pengambilan minuman beralkohol dan mengalami masalah pernafasan. Jadi, anda perlu berhenti mengambil minuman beralkohol dan merawat masalah pernafasan yg anda alami. 
5. Venus obesity 
  • Obesity ini dikaitkan dgn masalah yg diwarisi dan kebanyakkan berlaku pd wanita yg mengandung dan mereka yg sedia asal mempunyai kaki yg agak besar. 
  • Antara cara terbaik yg mungkin dpt mengatasi masalah obesity ini adalah memperbanyakkan senaman kaki spt memilih utk menggunakan tangga atau berjogging. 
6. Food obesity 
  • Jika anda mendapati bahawa pd bahagian ini terdapat lebihan lemak, ianya dipercayai terhasil akibat dpd tabiat pemakanan yg tidak sihat. Selain itu, ia mungkin disebabkan anda kerap mengamalkan tabiat makan dan minuman yg mempunyai kandungan gula yg tinggi. 
  • Cara terbaik yg anda boleh lakukan adalah dgn mengamalkan diet pemakanan yg lebih sihat dan seimbang serta mengurangkan pengambilan makanan dan minuman yg tinggi kandungan gula. 
walaupun di atas ada menyebut apa yang anda perlu lakukan untuk mengatasi masalah obesity yang anda alami, namun ia hanyalah berpandukan kepada hasil kajian yang mungkin tidak sesuai untuk semua pihak. Apa yang terbaik anda boleh lakukan adalah dengan mengamalkan diet pemakanan yang sihat dan seimbang, konsisten dengan rutin senaman harian dan elakkan daripada mengambil minuman alcohol dan menghisap rokok.

You May Also Like

0 Comment