SENAMAN RINGKAS YANG BOLEH DILAKUKAN KETIKA DI PEJABAT

by - January 13, 2019

Seharian terperuk di dalam pejabat sedikit sebanyak ia turut menjejaskan kesihatan dan menjadikan anda seorang yang tidak sihat. Cara yang terbaik untuk mengekalkan kesihatan selain menjaga pemakanan adalah melakukan regangan ringkas atau senaman. kak far kongsikan senaman yang mudah dan boleh dilakukan di pejabat. Ajak boss join sekali hehehe~~~


  1. Gunakan tanggaMenaiki dan menurun tangga untuk ke pejabat menyebabkan proses pembakaran kalori berlaku. Berjalan naik turun tangga pada kadar yang sederhana juga boleh membentuk otot di bahagian bawah badan kita dan meningkatkan kadar kesihatan jantung.
  2. Kerusi imaginasiIa adalah sangat bagus untuk membina kekuatan dan daya tahan. Caranya ialah dengan berdiri di tepi dinding. Bengkokkan lutut dan bersandar pada dinding sehingga paha selari dengan lantai ibarat duduk di atas kerusi. Tahan dalam masa 30 – 60 saat. Untuk membakar lebih kalori, silangkan pergelangan kaki anda untuk 15 saat dan tukar.
  3. Arm strengthen Ketika duduk, gunakan arm strengthen dimana anda hanya perlu duduk tegak di kerusi anda dan bawa tangan anda ke depan kemudian tegakkan tapak tangan anda ke atas. 
  4. Senaman otot lenganGenggam telapak tangan yang ditegakkan ke atas menggunakan tapak tangan sebelah lagi. Perlahan-lahan turunkan tangan dan pastikan kedudukan tangan tidak berubah untuk menguatkan otot lengan. Lakukan beberapa kali dan ulang langkah yang sama pada tangan sebelah lagi. 
  5. Wrist movementAnda juga boleh mengamalkan teknik wrist movement dimana masih lagi dalam kedudukan tegak. Rapatkan kedua-dua telapak tangan ke bawah dagu. Bengkokkan pinggang ke sebelah kiri anda selama 3 – 4 saat. Tegakkan semula badan dan bengkokkan ke sebelah kanan pula. 
  6. Teknik back twist Manakala teknik back twist pula memerlukan anda duduk tegak dan bukakan sedikit ruang di belakang anda di bahagian pinggul. Letakkan tangan kanan di belakang pinggul sebelah kiri. Pusingkan pinggang anda ke sebelah kiri dan kekalkan kedudukan itu hingga 3 – 4 saat. Ulang langkah di sebelah kanan pula. 
  7. Tolak dinding Tampung diri anda menggunakan tangan sahaja ke arah dinding. Tolak badan ke arah dinding sehingga lengan atas anda hamper bertemu dinding kemudian tolak kembali keluar seperti membuat push-up. Ulang kembali. 
  8. Angkat kakiSemasa anda duduk, angkat dan luruskan satu ataupun dua-dua kaki anda dan tahan dalam 5 saat atau lebih. Turunkan semula kaki tanpa cecah ke lantai. Letakkan beban di atas kaki anda seperti beg tangan untuk menambah berat. 
  9. Half squat Mulakan dengan berdiri dengan kaki yang lurus. Bengkokkan kaki supaya paha hampir selari dengan lantai seperti duduk di atas kerusi. Angkat tangan lurus ke hadapan dan tahan sehingga kiraan 10. Jangan terus duduk bagi mengelakkan otot kekejangan. 
Amal-amalkan lah selalu...

You May Also Like

0 Comment